Sluiten

Coronacrisis zorgt voor piek in huisdierbezit

10-02-2021

Uit het huisdierenpopulatie-onderzoek dat brancheorganisatie Dibevo en de NVG jaarlijks laten uitvoeren, blijkt nu ook concreet uit de cijfers dat het huisdierbezit tijdens de coronacrisis flink is toegenomen. Vele gezinnen besloten tijdens de coronacrisis een huisdier aan te schaffen. Huisdieren geven steun en troost aan hun eigenaren in moeilijke tijden en door de coronacrisis kan er meer tijd met het huisdier worden doorgebracht.

Vooral honden en katten hebben tijdens de pandemie voor de stijgende trend gezorgd: bijna 25% van de huishoudens heeft een kat en nog net geen 20% een hond. De kattenpopulatie stijgt naar 3,1 miljoen en de hondenpopulatie naar 1,9 miljoen. Aquariumvissen blijven met ruim 7% in de top 3 van meest gehouden huisdieren staan. In bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens is één of meerdere huisdieren aanwezig. Het totaal aantal huisdieren in Nederland wordt geschat op bijna 27 miljoen.

Bij één op de vijf consumenten is de houding over huisdierenbezit positief veranderd als gevolg van de coronacrisis. Zo is 8% van de Nederlandse huishoudens een huisdier gaan houden tijdens de pandemie (in 2019 was dat nog 6,4%) en nog eens 7% heeft het voornemen om een huisdier te gaan houden. Uit voorgaande onderzoeken bleek dat tijdgebrek de meest genoemde reden was om geen huisdieren te hebben, maar deze reden wordt sinds de coronacrisis minder genoemd. Ook gingen in 2020 maar weinig mensen op vakantie, waardoor professionele dierverzorgers als dierenpensions en hondenuitlaatservices weinig klandizie hadden.

Dibevo en NVG roepen toekomstige eigenaren van huisdieren op zich goed te oriënteren op welke zaken belangrijk zijn voor het welzijn van een huisdier en zich goed te laten informeren. Ook straks na de coronacrisis, hebben huisdieren tijd, aandacht en juiste zorg nodig. Zij adviseren regelmatig de website van het LICG te raadplegen als men met vragen zit.

Het huisdierenpopulatie-onderzoek vindt sinds 2002 jaarlijks plaats onder een representatief panel van 7.200 huishoudens en wordt in opdracht van NVG (branchevereniging huisdiervoedingsindustrie) en Dibevo (brancheorganisatie ondernemers gezelschapsdieren) uitgevoerd door MarketResponse.

Bron: Dibevo