• Home
  • >
  • Nieuws
  • >
  • Happy Konijn: nieuw winkelconcept met voorbeeldfunctie

Nieuws

RSS Terug naar het nieuwsoverzicht

Happy Konijn: nieuw winkelconcept met voorbeeldfunctie

19 april 2017

De Dierenbescherming en de brancheorganisatie voor de huisdierensector Dibevo lanceren vandaag een gezamenlijk ontwikkeld project om in dierenwinkels de consument goed voor te lichten over het houden en verzorgen van konijnen. Het ministerie van Economische Zaken ondersteunt dit  initiatief dat impulsaankopen van het populaire huisdier moet helpen voorkomen.

Een konijn in een mooi hok met lekker veel stro en alles erop en eraan. Wat is daar nu mis mee? Veel huisdierliefhebbers zijn zich van geen kwaad bewust, maar konijnen zijn echte groepsdieren die behoorlijk kunnen wegkwijnen als ze alleen moeten leven. Recent onderzoek van de Nederlandse Voedingsindustrie Gezelschapsdieren (NVG)  en Dibevo bevestigt de eenzaamheid van het dier: 63% van de konijneneigenaren geeft aan dat ze maar één konijn houden. Er is veel en goede informatie beschikbaar over het houden van konijnen, maar blijkbaar bereikt die de consument onvoldoende.

Met het project Happy Konijn stimuleren Dierenbescherming en brancheorganisatie Dibevo een sterkere rol van ondernemers in dierenwinkels en tuincentra om hun klanten te vertellen, en vooral ook te laten zien, hoe het beter kan. Een gezond en gelukkig konijn is uiteindelijk voor iedereen beter.

Drie dierenspeciaalzaken en een tuincentrum met een dierenafdeling in Middelburg, Gouda, Waddinxveen en Maastricht doen de aftrap met dit winkelconcept, waarin aantrekkelijk gepresenteerde informatie over konijnen houden, persoonlijk contact met de klant centraal staan. Het konijnenverblijf in de winkel is een voorbeeld van goede huisvesting en verzorging en er wordt gewezen op het volwassen konijn in het dierenopvangcentrum als de consument zoekt naar een maatje voor een eenzaam konijn.

Niet-alledaagse samenwerking

Dat de Dierenbescherming en Dibevo samen optrekken in het Happy Konijn-project is best bijzonder. De Dierenbescherming kijkt altijd kritisch naar de verkoop van dieren en beroept zich op een zorgplicht voor het op de juiste manier houden van huisdieren in de verkoopketen. Ook voor Dibevo, de brancheorganisatie van onder meer dierenspeciaalzaken, tuincentra met een dierenafdeling en groothandelaren in dieren, is het welzijn van gezelschapsdieren van het allergrootste belang. Beide organisaties zien een groeiende interesse bij ondernemers om hierin stappen te zetten.

Dibevo wil met Happy Konijn hun leden uitnodigen om deze mogelijkheden ook daadwerkelijk te benutten. Door de verwijzing naar dieren in de opvang is er ook een directe link naar tweedekansdieren, die het gevolg zijn van vaak ondoordachte keuzes bij de consument.

Het Happy Konijn-project is een eerste voorbeeld van hoe de Dierenbescherming als maatschappelijke organisatie, en brancheorganisatie Dibevo erin willen slagen om toch een verbinding te leggen in elkaars verschillende organisatiebelangen. Daarna is de ambitie om dit concept op grotere schaal uit te breiden en mogelijk te verbreden naar een diervriendelijker productassortiment dat bijdraagt aan blije en meer gezonde konijnen in Nederland.

Bekijk ook de LICG huisdierenbijsluiter konijn om alles te leren over het houden van konijnen of het LICG Praktisch document over de aanschaf van een konijn of het koppelen van konijnen als u een maatje voor uw konijn zoekt.